Arbeidstider i alle områder:

Arbeidstid er i hovedsak mandag til lørdag, kl. 07:00 – 23:00. Se egen sak for Drotningsvik.

Tunnelarbeid og annet arbeid inne i fjell har utvidet arbeidstid.  Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer. 

Det kan forekomme hendelser som gjør at vi må jobbe lengre dager ved spesifikke områder, for eksempel når riksvegen må stenges i lengre perioder. I noen områder er det nødvendig å utføre arbeid på natt som kan oppleves som støyende og ubehagelig.

Les mer: Støyende arbeid på nattestid

Arbeidet følger Retningslinjer for støy i arealplanlegging: T-1442.  

Vi minner om siden vår For naboer der du kan melde deg på sprengingsvarsel og nyhetsbrev. På vår aktuelt-side kan du også lese mer om de enkelte prosjektene.

Støy- og vibrasjonsmålinger:

For å ha god kontroll med sprengninger, vil vi alltid sette ut målere for både støy og vibrasjon. Rystelsesmåleren registrerer og lagrer informasjon om rystelser og vibrasjoner. Dette er et viktig redskap for måling og dokumentasjon ved sprengninger og arbeid med mye tungtrafikk.

Det er underentreprenørene våre som monterer støy- og/eller vibrasjonsmålerere ved utsatte hus. De tar kontakt med aktuelle huseiere i forkant av monteringen.

Vi gjør vårt ytterste for at arbeidet skal utføres så forutsigbart og skånsomt som mulig og vi vil begrense unødvendig støyende arbeid.

Status per område

Oppdatert 14. november

Gangkulvert fra Kolltveit boligområde under Skjergardsvegen til Kolltveitmarka er stengt. Undergang i vest kan benyttes, og alternativ tilgang er skiltet.

Fundamenteringsarbeid til ny kulvert fortsetter, som bygging av tørrsteinsmur, forskaling, betong- og armeringsarbeid. Det vil også være noe annen forberedende aktivitet i området. Gangstien ved golfbanen kan bli stengt i korte perioder på grunn av sprengninger.

Arbeidet med ny kulvert er planlagt ferdigstilt i juni.

Kolltveittunnelen:

Vi har oppnådd gjennomslag i begge tunnelløpene:

Kolltveit sør – 947 av 947 meter – Gjennomslag 23. mars 2024

Kolltveit nord – 940 av 940 meter – Gjennomslag 24. april 2024

Nå fortsetter arbeidet med å gjøre ferdig tunnelen. Vi påfører sprøytebetong på tunneloverflaten og monterer ankerbolter. I august 2024 startet arbeidet med å innrede tunnelen med strøm, vann- og avløpsrør. Det blir også montert prefabrikkerte elementer langs tunnelveggene, også kalt foringer.

Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannslukking og sikkerhetsssystemer i tunnelen. Deretter venter omfattende tester av sikkerhetssystemene før den kan bli godkjent og åpen for trafikk. Tunnelen åpner for trafikk sammen med resten av riksveganlegget 1. juni 2027.

Du kan lese mer om tunnelen her:

Frå fjell til tunnel – gjennomslag i den første av fire tunnelar på nytt Sotrasamband

Bildøyvegen

Nordgående påkjøringsfelt fra Bildøy til rv. 555 er stengt ut prosjektperioden.

Les mer: Stenger Bildøyvegen retning rv. 555

Bildøybakken kan stenges i begge retninger i opptil 15 minutter.

Steinknuseverk

Steinknuseverk på Kolltveit er aktivt fra august 2024. Knuste masser fra verket blir transportert til Bildøy for videre bruk.

Endring i fartsgrenser på Bildøy

Vi har nå iverksatt fartsgrenseendringer ved våre arbeidsområder på Bildøy, ved Straumsundet og utløpet av Kolltveittunnelen.

Mellom kl. 07:00 – 19:00 er fartsgrensene satt ned til 50 km/t. Utenom arbeidstid er fartsgrensene 70 km/t.

 

 

 

 

Nytt  midlertidigkjøremønster på Bildøy

Nytt midlertidig kjøremønster på Bildøy ble etablert den 1. oktober 2025. Varighet ca. 1 måned.

 

Bildøystraumen

Arbeid med ny bro som skal gå over Bildøystraumen er i gang ved utgangen av Kolltveittunnelen. Arbeidet inkluderer blant annet massefylling og etablering av platform.

Broen forventes å stå klar mot slutten av 2026.

Les mer: Nye broer over Straumsundet og Bildøystraumen

Vi har som mål å holde Bildøystraumen så åpen og tilgjengelig som mulig, med forbehold om at det kan være behov for stenging i perioder.

Les mer: Disse områdene er stengt for båttrafikk

Øvrig arbeid som boring, sprengning og massetransport i Bildøy-området fortsetter.

Arbeider og sprengning ved Bildøyhallen/skolen

Arbeid rundt Bildøyhallen/skoleområdet fortsetter, og vil generere noe tungtrafikk i området.

For å unngå risiko for skoleungdom unngår vi tungtransport mellom 08:00 – 08:45 og 14:30 – 15:00.

Oppdatert 14. november

Arbeid ved Tyttebærbrekko

I forbindelse med utbyggingen av Sotrasambandet vil det i området bli gjennomført arbeider for ny infrastruktur, og ny gang- og sykkelveg over Straumsundet.

Arbeidet startet opp i uke 41, 2025, og ble innledet med etablering av anleggsavkjørsel fra hovedveg, samt bergrensk og grunnarbeider i området.

Arbeidstider fra uke 42 og framover:

  • Mandag til torsdag kl. 07:00–19:00
  • Fredag kl. 07:00–15:00.

Les mer om arbeidsplan for området her:

Artikkel: Lysdirigering ved Straume sjøfront

 

Straumetunnelen blir én av fire vegtunneler på Sotrasambandet.

Vi er ferdig med sprengning i begge tunnelløp for Straumetunnelen. Det gjenstår fortsatt sprengningsarbeid for portal i vest, som ble ferdigstilt i mai.

Mer om Straumetunnelen: No startar arbeidet med Straumetunnelen

Arefjordpollen

Indre Arefjordpollen ble stengt for båttrafikk fra august 2024. Båtpassasjen under rv. 555 er stengt.

Steinfylling i Arefjordpollen for den nye riksvegen begynte i august 2024. Arbeidet vil pågå frem til 2027. Mudring av Arefjordpollen er ferdig.

Ny veg over Arefjordpollen.
Illustrasjon av den nye riksvegen over Arefjordpollen. Det vil bli underpassasje for båter når veien står ferdig i 2027.

Hva skjer med Arefjordpollen? – Sotra Link

Stekervika

Nytt kjøremønster ved Straume/Stekervika ble etablert den 16. mai 2025.

Steinfylling av Stekervika fra uke 42

Sprengning langs Skjergardsvegen/ved Stekervika begynte i februar 2025.

Påmelding for sprengningsvarsel skjer via nabovarsling.no. Velg alternativ «Straume ved Stekervika (Sartor & Drange AS)» for å melde deg på i området.

Stovevatnet

Drenering av Stovevatnet og sprengning- og rivningsarbeid langs Skjergardsvegen pågår. Vi utfører også installering av overvannsrør i området.

Steinknuseverk ved Straume

Ny bru over Straumsundet

Vi støpte den 25. august tredje og siste del av ny bru over Straumsundet. Brua over Straumsundet er 100 meter lang og får fire felt. Det blir en egen gang- og sykkelbru nord for dagens bru

 

Pelearbeid ved Straume sjøfront

I uke 38 starter vi pelearbeid ved Straume sjøfront.

I de markerte områdene nedenfor skal det etableres pelevegger som en del av grunnstabiliseringen i området. Dette innebærer borearbeider, som kan medføre støy i arbeidsperioden.

Arbeidstid er mandag til fredag kl 07:00 og 19:00 (og til 18:00 på lørdager).

Arbeidet vil pågå frem til uke 6 i 2026.

Straumsundet er stengt

På grunn av tunge løfteoperasjoner og anleggsrisiko er Straumsundet i anleggsperioden stengt for sjøtrafikk.

Bøyer med lys for ekstra merking er satt ut for å bedre sikkerheten rundt Straumsundet.. Vi ber om at alle respekterer stengingen av sundet, først og fremst for egen sikkerhet.

Arbeidstider: mandag til fredag 07 – 20, lørdag 08 – 18.

Midlertidig åpning: uke 46, 2025. Det må påregnes ny stenging i 2026 for ferdigstilling av gangbru. Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon om tidspunkt.

Les mer: Disse områdene er stengt for båttrafikk

Oppdatert 06. november

Tunnelarbeid

Første salve for driving av Knarrvikatunnelen gikk av i uke 13. Arbeidet vil pågå gjennom hele 2025.

Av hensyn til trafikk og arbeidsplasser i nærheten vil vi i noen tilfeller sprenge fra kl 06:20 i Knarrvikatunnelen.

Les: Arbeid i Knarrvikatunnelen

Framgang for Knarrvikatunnelen:

Nord: Gjennomslag – 561,5 meter

Sør: 641 meter

Tunnelen skal bli ca. 650 meter lang.

Knarrvika-tunnelen er markert i rødt på kartutsnittet. Tunnelen drives fra Knarrevik i øst, til Arefjordpollen i vest.

Rundkjøring ved Liljevatnet

Ny rundkjøring ved Liljevatnet er åpen fra 20. desember 2024. Les mer: Åpning av rundkjøring ved Liljevatnet

Gangveien ved Liljevatnet er lagt noe om. Endringen er skiltet. 

Sprengningsarbeid i Knarrevik ved Nye Sotrabru

Vi holder på med sprengning ved Nye Sotrabru. Dette arbeidet påvirker ikke trafikk, men sirene kan høres i området før salve går av.

Påmelding for sprengningsvarsel: nabovarsling.no. Velg alternativ «Knarrevik ved Nye Sotrabru (Kjell Foss AS)».

Brutårn

Brutårnet i Knarrvika er nå støypt opp til full høyde på 145 meter.

Vi har også støypt ferdig viadukten. Viadukten er brua som går fra land og ut til brutårnet

Området er avstengt for privat trafikk og gående.

Øvrige aktiviteter som jordskifte, flytting av jordmasser og fyllingsarbeid fortsetter i Knarrevik.

Oppdatert 06. november

Drotningsvik vest:

Nattarbeid i Drotningsvik

Presentasjon av arbeidsplan for Nye Sotra bru

Arbeid med gang- og sykkeltunnel Kiplehaugen

I august startet vi drivingen av gang- og sykkeltunnel gjennom Kiplehaugen. Arbeidet vil pågå utover høsten.

Fremgang for gang- og sykkeltunnelen: 125 meter

Når gang- og sykkeltunnelen drives blir det kortvarig stenging av Kipletunnelen og Harafjelltunnelen ved sprengning. Dette på grunn av sikkerhet. Stengingen skjer utenfor rushtid.

Påmelding for sprengningsvarsel skjer ved å sende epost til varsling.a10@slcjv.no. Du vil da få SMS-varsel ca. 30 minutter før hver sprengning. I tillegg vil det være kraftig sirenelyd ca. ett minutt før salve går av. 

Det er flere turstier i området, og vi ber turgåere være ekstra oppmerksomme når de hører sirenen og følge anvisninger fra vaktene i området. Vakter er plassert ut for å passe på at ingen kommer innenfor farlig område.

Gangveien helt stengt fra uke 26

Gangveien inn til Alvøskogen gjennom Kipledalen er helt stengt fra uke 26.

I slutten av juni startet vi med tunnelarbeid, og veien opp til tunnelen går over nåværende gangsti. Det går i tillegg anleggstrafikk over den eksisterende gangveien. Av sikkerhetsmessige årsaker må vi stenge gangveien helt i denne perioden.

Etter at tunnelen er ferdig, vil vi starte arbeidet med gangbro. Under disse arbeidene ønsker vi heller ikke fotgjengere i området av sikkerhetsmessige årsaker. Vi kommer tilbake med mer informasjon om varighet for perioden gangveien vil være helt stengt.

Alternativ tilkomst til Alvøskogen er blant annet fra Harafjellet og Alvøen idrettspark. Du kan lese mer om tilgang til Alvøskogen på Bergen kommune sine nettsider. 

Fra slutten av januar 2024 ble gangveien i Kipleskaret lagt om under rv. 555.

Den midlertidige omleggingen er skiltet.

Illustrasjon bru Kipleskaret.
Illustrasjon av gang- og sykkelbru over Kipleskaret.

 

Alvøveien:

Mellom klokken 07.00 og 19.00 er det manuell dirigering i veikrysset mellom Alvøveien og Godviksvingene i perioder. Dette gjøres når lastebiler må kjøre inn og ut av området.

Drotningsviktunnelen:

Etter to år, 1000 salver og nær 250 000 arbeidstimer ble det 31. oktober 2025 endelig gjennomslag i den lengste vegtunnelen på Sotrasambandet.

Nå starter arbeidet med å innrede tunnelen. Blant annet skal strøm-, vann- og avløpsrør på plass, og etter hvert skal prefabrikkerte betongelementer monteres langs tunnelveggene.

Siste del av jobben er installasjon av belysning, vifter, utstyr til brannslokking og sikkerhetssystemene i tunnelen. Deretter venter omfattende tester i tunnelen før den kan bli godkjent og åpnet for trafikk sammen med resten av prosjektet.

Les mer om tunnelen her: Gjennomslag i Drotningsviktunnelen

Forankringskammer til Ny Sotrabru:

For å sikre fremdrift vil vi fra 30. juni jobbe nattskift i forankringskamrene og spredekamrene til Nye Sotrabru i Drotningsvik. Spredekamrene ligger i tunnelmunningene til den nye Drotningsviktunnelen.

Arbeidet er hovedsakelig armering. Støyskjerming er satt opp. Arbeidet er manuelt og vi vil jobbe for å redusere mest mulig støy, men det vil være aktivitet i området, som arbeidslys og biler.

Stiavatnet:

Arbeidet for ramper til på- og avkjøring til Drotningsviktunnelen begynte høsten 2024.

Busstoppet i Drotningsvik er flyttet 100 meter nordøst på grunn av arbeider ved Stiavatnet. Myke trafikanter blir ledet forbi av vakter på stedet.

Fremgang for ramper til Drotningsviktunnelen:

Nord: Vi oppnådde gjennomslag for nordrampen 27. mai. Rampen er ca. 600 meter lang, og det tok 176 sprengninger å komme gjennom.

Sør: Vi oppnådde gjennomslag for sørrampen 30. juni. Rampen er 660 meter lang, og det tok 178 sprengninger.

Arbeid ved Janahaugen

Trafikk:

Rv. 555 vil bli stengt i korte perioder under sprengning. Veistengning skjer utenfor rushtid, mellom kl. 10 og 14, og etter kl. 19.

Det er satt ut målere for vibrasjon og støy på utsatte steder og vi følger nøye med at vi holder oss godt innenfor grenseverdiene.

Gjennomslag:

Gjennomslag i Janaugtunnelen

Gjennomslag i Harafjelltunnelen

Oppdatert |4. november

Artikkel: Sprenging på natt i Drotningsviktunnelen

Omlegging av trafikk

Vi har nå lagt om deler av Askøyvegen, sør for Olsviktunnelen. Se bilde under.  Omleggingen er gjennomført for å gi plass til videre arbeider med infrastruktur og broarbeider.

Nytt køyremønster på Storavatnet og i Godviksvingene

Stenger ett kjørefelt på Askøyvegen

Vi skal fra 15. september og de neste seks månedene drive sprengningsarbeid av fjellskjæringen langs Askøyvegen, og det skal sprenges ut om lag 80.000 m³ med fjell. I den forbindelse har vi stengt ett kjørefelt på grunn av sikkerhet.

Bussfeltet er stengt fra Olsviktunnelen, til cirka midt i omkjøringsveien, som markert på tegningen under.

Fjellskjæringen skal sprenges vekk for å gi plass til det nye vegsystemet.

Les mer: Nattarbeid langs Askøyvegen

Askøyvegen, sør for Olsviktunnelen, blir stengt i korte perioder under sprengning av hensyn til sikkerhet. Dette skjer utenfor rushtid.  

Godviksvingene er stengt:

I Godviksvingene mellom Olsvikkrysset og Storavatnet rundkjøring er begge kjørefeltene stengt. Gang- og sykkelveien er åpen.

  • Trafikk til Askøy: Det eksisterende kjøremønsteret mot Askøy på rv. 555 blir opprettholdt, men med en viktig endring: kollektivfeltet blir omgjort til et avkjøringsfelt mot Askøy og blir koblet på dagens trase for Godviksvingene like før terminalen.

Trafikken i rundkjøringen på Storavatnet har fått nytt kjøremønster:

Rampen i retning Bergen er snevret inn til ett kjørefelt på grunn av etablering av en midlertidig avkjørsel inn til riggområdet ned til Storavatet og opp til tunnelportalene til den nye Drotningsviktunnelen. For trafikk som kommer fra Askøy, vil kjøremønsteret inn mot rundkjøringen bli endret. Venstre felt vil kun være for trafikk som skal til bussterminalen og mot Sotra. Høyre felt vil være for trafikk som skal til Godvik og mot Bergen sentrum.

Vi ber trafikantene være spesielt oppmerksomme og følge skiltingen.

Trafikkflyten ved Storavatnet kommer til å endre seg etter hvert som arbeidet fortsetter. Det medfører mer kø for alle som kjører i området, spesielt i rushtiden. Vi oppfordrer de som har mulighet til hjemmekontor til å vurdere dette eller andre tiltak som kan lette trafikken i rushtiden.

Trafikkbildet kommer ikke til å gå tilbake til slik det var før, men gå over i nye faser. Det er viktig å følge skilting for endret kjøremønster.

Drotningsviktunnelen

Etter to år med tunneldriving oppnådde vi 30. oktober gjennomslag i Drotningsviktunnelen. Vi har nå startet arbeidet med å innrede tunnelen.

Tunnelarbeid:

I tunnel jobbes det skift hele døgnet. Vi har ikke målt overskridelser på støymålingene i området. Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer.  

For å melde deg på sprengningsvarsel for Drotningsviktunnelen fra Storavatnet til Drotningsvik, kan du sende mail til varsling.a10@slcjv.no med telefonnummeret ditt. Da vil du få SMS-varsel cirka 30 minutter før hver sprengning.

Gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet

Etter om lag fem måneder med sprengningsarbeid, ble det fredag 27. juni markert gjennomslag i gang- og sykkeltunnelen ved Harafjellet.

Framgang: Gjennomslag – 213 meter.

 

Trafikk:

Gangstien ved Storavatnet er stengt under anleggsperioden. Ny gangsti vil bli opparbeidet når Sotrasambandet står ferdig.

Ny kollektivterminal

Når Sotrasambandet åpner i 2027 vil det også åpnes en ny bussterminal på Storavatnet. Den vil ligge i Godviksvingene ved rundkjøringen ved Olsvikskjenet. Vi har startet for fullt med sprengningsarbeidet til tomten hvor terminalen skal ligge.

Arbeidstider for Storavatnet/Godviksvingene:

  • Mandag – onsdag: 07:00 – 21:00
  • Torsdag –  fredag: 07:00 – 19:00
  • Lørdag: 06:00 – 16:00
  • Søndag: 06:00 – 13:00

Det vil kunne forekomme endringer i kjøremønsteret i Godviksvingene som følge av sprengningsarbeidet. Dette informerer vi om fortløpende.

Les mer: Oppstart sprenging til ny bussterminal Storavatnet

Under kan du se et 3D-utsnitt av den fremtidige terminalen:

Storavatnet fylles med steinmasser fra andre arbeidsområder i prosjektet. Når prosjektet er ferdigstilt vil området ved Storavatnet tilbakeføres til Bergen kommune, som vil bygge Storavatnet park- og friluftsområde: les mer. 

Oppdatert 03. oktober

Les hvordan Nye Sotrabru blir etablert: Slik bygger me Nye Sotrabru!

Klikk her for å lese om arbeidstider i Drotningsvik

Illustrasjon av Nye Sotrabru

Nye Sotrabru Øst 

To tårnkraner er plassert ved arbeidsområdet.

Vi er også i gang i spredekamrene for kablene til Nye Sotrabru.

Tårnbeina i Søre Drotningsvik er nå ca. 126,9 meter høye. Vi har støypt deler av viadukten som går ut fra tunnelmunningene til brutårna. Dette arbeidet fortsetter utover høsten.

Det er satt ut målere for vibrasjon og støy på utsatte steder og vi følger nøye med at vi holder oss godt innenfor grenseverdiene.

Riggområdet i Søre Drotningsvik er ferdig opparbeidet. Kartet under viser hvordan området er organisert med arbeidsbrakker, parkering og fortau. Feiebiler skal holde veien fri for stein.

Oversikt over riggområdet i Søre Drotningsvik.
Oversikt over riggområdet i Søre Drotningsvik.

Søndagsarbeid for Nye Sotrabru kan til tider være nødvedig. Dette vil bli varslet i forkant.

Nye Sotrabru Vest

Brutårnet i Knarrvika er nå støypt opp til full høyde på 145 meter.

Vi har også støypt ferdig viadukten. Viadukten er brua som går fra land og ut til brutårnet.

Tårnsadlene er monterte på tårnbeina i Knarrevika og i Drotningsvik:

  • Sadlene skal lede og støtte hovedkablene til Nye Sotrabru. Det er plassert en sadel på hvert tårnbein på 128 meters høyde.
  • Hver sadel veier fire tonn og er spesialdesignet for å overføre kreftene fra hovedkablene ned i tårnet, samtidig som den tillater små bevegelser når brua påvirkes av vind, trafikk og temperatur.
  • Hovedkablene vil gå over sadlene, forankres i massive betongblokker på land og bære hele brudekket via hengestenger.
Stenging av Vatlestraumen

I løpet av vinteren starter vi med kabelarbeidet på Nye Sotrabru. I perioder vil det være nødvendig å stenge Vatlestraumen helt eller delvis for sjøtrafikk. Dette gjelder særlig under kabeltrekking over fjorden. Stengingene skjer tidligst i midten av januar 2026. Arbeidet er væravhengig og vi kommer tilbake med mer informasjon når tidspunkt for stengingene er bestemt. Oppdatert informasjon om dette finner du på: https://sotralink.no/sotraleden/

Sprengningsarbeid for forankringskammer til Nye Sotrabru er ferdig (194/194 meter).

Slik blir Nye Sotrabru:

  • Brua har et hovedspenn på 608 meter og en lengde på 901 meter.
  • Brua blir 29,5 meter bred med fire kjørefelt og sykkelveg med fortau.
  • Brutårnene blir 145 meter høye.
  • Det vil gå med 28 000 kubikkmeter betong for å bygge brua.
  • Brua er designet og prosjektert av Norconsult for Sotra Link.
keyboard_arrow_up