Arbeidstid er i hovedsak mandag til lørdag, kl. 07:00 – 23:00. Se egen sak for Drotningsvik.
Tunnelarbeid og annet arbeid inne i fjell har utvidet arbeidstid. Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer.
Det kan forekomme hendelser som gjør at vi må jobbe lengre dager ved spesifikke områder, for eksempel når riksvegen må stenges i lengre perioder. I noen områder er det nødvendig å utføre arbeid på natt som kan oppleves som støyende og ubehagelig.
For å ha god kontroll med sprengninger, vil vi alltid sette ut målere for både støy og vibrasjon. Rystelsesmåleren registrerer og lagrer informasjon om rystelser og vibrasjoner. Dette er et viktig redskap for måling og dokumentasjon ved sprengninger og arbeid med mye tungtrafikk.
Det er underentreprenørene våre som monterer støy- og/eller vibrasjonsmålerere ved utsatte hus. De tar kontakt med aktuelle huseiere i forkant av monteringen.
Vi gjør vårt ytterste for at arbeidet skal utføres så forutsigbart og skånsomt som mulig og vi vil begrense unødvendig støyende arbeid.
Status per område
Oppdatert 14. november
Gangkulvert fra Kolltveit boligområde under Skjergardsvegen til Kolltveitmarka er stengt. Undergang i vest kan benyttes, og alternativ tilgang er skiltet.
Fundamenteringsarbeid til ny kulvert fortsetter, som bygging av tørrsteinsmur, forskaling, betong- og armeringsarbeid. Det vil også være noe annen forberedende aktivitet i området. Gangstien ved golfbanen kan bli stengt i korte perioder på grunn av sprengninger.
Arbeidet med ny kulvert er planlagt ferdigstilt i juni.
Kolltveittunnelen:
Vi har oppnådd gjennomslag i begge tunnelløpene:
Kolltveit sør – 947 av 947 meter – Gjennomslag 23. mars 2024
Kolltveit nord – 940 av 940 meter – Gjennomslag 24. april 2024
Nå fortsetter arbeidet med å gjøre ferdig tunnelen. Vi påfører sprøytebetong på tunneloverflaten og monterer ankerbolter. I august 2024 startet arbeidet med å innrede tunnelen med strøm, vann- og avløpsrør. Det blir også montert prefabrikkerte elementer langs tunnelveggene, også kalt foringer.
Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannslukking og sikkerhetsssystemer i tunnelen. Deretter venter omfattende tester av sikkerhetssystemene før den kan bli godkjent og åpen for trafikk. Tunnelen åpner for trafikk sammen med resten av riksveganlegget 1. juni 2027.
Bildøybakken kan stenges i begge retninger i opptil 15 minutter.
Steinknuseverk
Steinknuseverk på Kolltveit er aktivt fra august 2024. Knuste masser fra verket blir transportert til Bildøy for videre bruk.
Endring i fartsgrenser på Bildøy
Vi har nå iverksatt fartsgrenseendringer ved våre arbeidsområder på Bildøy, ved Straumsundet og utløpet av Kolltveittunnelen.
Mellom kl. 07:00 – 19:00 er fartsgrensene satt ned til 50 km/t. Utenom arbeidstid er fartsgrensene 70 km/t.
Nytt midlertidigkjøremønster på Bildøy
Nytt midlertidig kjøremønster på Bildøy ble etablert den 1. oktober 2025. Varighet ca. 1 måned.
Bildøystraumen
Arbeid med ny bro som skal gå over Bildøystraumen er i gang ved utgangen av Kolltveittunnelen. Arbeidet inkluderer blant annet massefylling og etablering av platform.
I forbindelse med utbyggingen av Sotrasambandet vil det i området bli gjennomført arbeider for ny infrastruktur, og ny gang- og sykkelveg over Straumsundet.
Arbeidet startet opp i uke 41, 2025, og ble innledet med etablering av anleggsavkjørsel fra hovedveg, samt bergrensk og grunnarbeider i området.
Straumetunnelen blir én av fire vegtunneler på Sotrasambandet.
Vi er ferdig med sprengning i begge tunnelløp for Straumetunnelen. Det gjenstår fortsatt sprengningsarbeid for portal i vest, som ble ferdigstilt i mai.
Vi støpte den 25. august tredje og siste del av ny bru over Straumsundet. Brua over Straumsundet er 100 meter lang og får fire felt. Det blir en egen gang- og sykkelbru nord for dagens bru
Pelearbeid ved Straume sjøfront
I uke 38 starter vi pelearbeid ved Straume sjøfront.
I de markerte områdene nedenfor skal det etableres pelevegger som en del av grunnstabiliseringen i området. Dette innebærer borearbeider, som kan medføre støy i arbeidsperioden.
Arbeidstid er mandag til fredag kl 07:00 og 19:00 (og til 18:00 på lørdager).
Arbeidet vil pågå frem til uke 6 i 2026.
Straumsundet er stengt
På grunn av tunge løfteoperasjoner og anleggsrisiko er Straumsundet i anleggsperioden stengt for sjøtrafikk.
Bøyer med lys for ekstra merking er satt ut for å bedre sikkerheten rundt Straumsundet.. Vi ber om at alle respekterer stengingen av sundet, først og fremst for egen sikkerhet.
Midlertidig åpning:uke 46, 2025. Det må påregnes ny stenging i 2026 for ferdigstilling av gangbru. Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon om tidspunkt.
I august startet vi drivingen av gang- og sykkeltunnel gjennom Kiplehaugen. Arbeidet vil pågå utover høsten.
Fremgang for gang- og sykkeltunnelen: 125 meter
Når gang- og sykkeltunnelen drives blir det kortvarig stenging av Kipletunnelen og Harafjelltunnelen ved sprengning. Dette på grunn av sikkerhet. Stengingen skjer utenfor rushtid.
Påmelding for sprengningsvarsel skjer ved å sende epost tilvarsling.a10@slcjv.no. Du vil da få SMS-varsel ca. 30 minutter før hver sprengning. I tillegg vil det være kraftig sirenelyd ca. ett minutt før salve går av.
Det er flere turstier i området, ogvi ber turgåere være ekstra oppmerksommenår de hører sirenen og følge anvisninger fra vaktene i området. Vakter er plassert ut for å passe på at ingen kommer innenfor farlig område.
Gangveien helt stengt fra uke 26
Gangveien inn til Alvøskogen gjennom Kipledalen er helt stengt fra uke 26.
I slutten av juni startet vi med tunnelarbeid, og veien opp til tunnelen går over nåværende gangsti. Det går i tillegg anleggstrafikk over den eksisterende gangveien. Av sikkerhetsmessige årsaker må vi stenge gangveien helt i denne perioden.
Etter at tunnelen er ferdig, vil vi starte arbeidet med gangbro. Under disse arbeidene ønsker vi heller ikke fotgjengere i området av sikkerhetsmessige årsaker. Vi kommer tilbake med mer informasjon om varighet for perioden gangveien vil være helt stengt.
Fra slutten av januar 2024 ble gangveien i Kipleskaret lagt om under rv. 555.
Den midlertidige omleggingen er skiltet.
Illustrasjon av gang- og sykkelbru over Kipleskaret.
Alvøveien:
Mellom klokken 07.00 og 19.00 er det manuell dirigering i veikrysset mellom Alvøveien og Godviksvingene i perioder. Dette gjøres når lastebiler må kjøre inn og ut av området.
Drotningsviktunnelen:
Etter to år, 1000 salver og nær 250 000 arbeidstimer ble det 31. oktober 2025 endelig gjennomslag i den lengste vegtunnelen på Sotrasambandet.
Nå starter arbeidet med å innrede tunnelen. Blant annet skal strøm-, vann- og avløpsrør på plass, og etter hvert skal prefabrikkerte betongelementer monteres langs tunnelveggene.
Siste del av jobben er installasjon av belysning, vifter, utstyr til brannslokking og sikkerhetssystemene i tunnelen. Deretter venter omfattende tester i tunnelen før den kan bli godkjent og åpnet for trafikk sammen med resten av prosjektet.
For å sikre fremdrift vil vi fra 30. juni jobbe nattskift i forankringskamrene og spredekamrene til Nye Sotrabru i Drotningsvik. Spredekamrene ligger i tunnelmunningene til den nye Drotningsviktunnelen.
Arbeidet er hovedsakelig armering. Støyskjerming er satt opp. Arbeidet er manuelt og vi vil jobbe for å redusere mest mulig støy, men det vil være aktivitet i området, som arbeidslys og biler.
Stiavatnet:
Arbeidet for ramper til på- og avkjøring til Drotningsviktunnelen begynte høsten 2024.
Busstoppet i Drotningsvik er flyttet 100 meter nordøst på grunn av arbeider ved Stiavatnet. Myke trafikanter blir ledet forbi av vakter på stedet.
Fremgang for ramper til Drotningsviktunnelen:
Nord: Vi oppnådde gjennomslag for nordrampen 27. mai. Rampen er ca. 600 meter lang, og det tok 176 sprengninger å komme gjennom.
Sør: Vi oppnådde gjennomslag for sørrampen 30. juni. Rampen er 660 meter lang, og det tok 178 sprengninger.
Vi har nå lagt om deler av Askøyvegen, sør for Olsviktunnelen. Se bilde under. Omleggingen er gjennomført for å gi plass til videre arbeider med infrastruktur og broarbeider.
Vi skal fra 15. september og de neste seks månedene drive sprengningsarbeid av fjellskjæringen langs Askøyvegen, og det skal sprenges ut om lag 80.000 m³ med fjell. I den forbindelse har vi stengt ett kjørefelt på grunn av sikkerhet.
Bussfeltet er stengt fra Olsviktunnelen, til cirka midt i omkjøringsveien, som markert på tegningen under.
Fjellskjæringen skal sprenges vekk for å gi plass til det nye vegsystemet.
Askøyvegen, sør for Olsviktunnelen, blir stengt i korte perioder under sprengning av hensyn til sikkerhet. Dette skjer utenfor rushtid.
Godviksvingene er stengt:
I Godviksvingene mellom Olsvikkrysset og Storavatnet rundkjøring er begge kjørefeltene stengt. Gang- og sykkelveien er åpen.
Trafikk til Askøy:Det eksisterende kjøremønsteret mot Askøy på rv. 555 blir opprettholdt, men med en viktig endring: kollektivfeltet blir omgjort til et avkjøringsfelt mot Askøy og blir koblet på dagens trase for Godviksvingene like før terminalen.
Trafikken i rundkjøringen på Storavatnet har fått nytt kjøremønster:
Rampen i retning Bergen er snevret inn til ett kjørefelt på grunn av etablering av en midlertidig avkjørsel inn til riggområdet ned til Storavatet og opp til tunnelportalene til den nye Drotningsviktunnelen. For trafikk som kommer fra Askøy, vil kjøremønsteret inn mot rundkjøringen bli endret. Venstre felt vil kun være for trafikk som skal til bussterminalen og mot Sotra. Høyre felt vil være for trafikk som skal til Godvik og mot Bergen sentrum.
Vi ber trafikantene være spesielt oppmerksomme og følge skiltingen.
Trafikkflyten ved Storavatnet kommer til å endre seg etter hvert som arbeidet fortsetter. Det medfører mer kø for alle som kjører i området, spesielt i rushtiden. Vi oppfordrer de som har mulighet til hjemmekontor til å vurdere dette eller andre tiltak som kan lette trafikken i rushtiden.
Trafikkbildet kommer ikke til å gå tilbake til slik det var før, men gå over i nye faser. Det er viktig å følge skilting for endret kjøremønster.
I tunnel jobbes det skift hele døgnet. Vi har ikke målt overskridelser på støymålingene i området. Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer.
For å melde deg på sprengningsvarsel for Drotningsviktunnelen fra Storavatnet til Drotningsvik, kan du sende mail til varsling.a10@slcjv.no med telefonnummeret ditt. Da vil du få SMS-varsel cirka 30 minutter før hver sprengning.
Gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet
Etter om lag fem måneder med sprengningsarbeid, ble det fredag 27. juni markert gjennomslag i gang- og sykkeltunnelen ved Harafjellet.
Framgang: Gjennomslag – 213 meter.
Trafikk:
Gangstien ved Storavatnet er stengt under anleggsperioden. Ny gangsti vil bli opparbeidet når Sotrasambandet står ferdig.
Ny kollektivterminal
Når Sotrasambandet åpner i 2027 vil det også åpnes en ny bussterminal på Storavatnet. Den vil ligge i Godviksvingene ved rundkjøringen ved Olsvikskjenet. Vi har startet for fullt med sprengningsarbeidet til tomten hvor terminalen skal ligge.
Arbeidstider for Storavatnet/Godviksvingene:
Mandag – onsdag: 07:00 – 21:00
Torsdag – fredag: 07:00 – 19:00
Lørdag: 06:00 – 16:00
Søndag: 06:00 – 13:00
Det vil kunne forekomme endringer i kjøremønsteret i Godviksvingene som følge av sprengningsarbeidet. Dette informerer vi om fortløpende.
Under kan du se et 3D-utsnitt av den fremtidige terminalen:
Storavatnet fylles med steinmasser fra andre arbeidsområder i prosjektet. Når prosjektet er ferdigstilt vil området ved Storavatnet tilbakeføres til Bergen kommune, som vil bygge Storavatnet park- og friluftsområde: les mer.
Vi er også i gang i spredekamrene for kablene til Nye Sotrabru.
Tårnbeina i Søre Drotningsvik er nå ca. 126,9 meter høye. Vi har støypt deler av viadukten som går ut fra tunnelmunningene til brutårna. Dette arbeidet fortsetter utover høsten.
Det er satt ut målere for vibrasjon og støy på utsatte steder og vi følger nøye med at vi holder oss godt innenfor grenseverdiene.
Riggområdet i Søre Drotningsvik er ferdig opparbeidet. Kartet under viser hvordan området er organisert med arbeidsbrakker, parkering og fortau. Feiebiler skal holde veien fri for stein.
Oversikt over riggområdet i Søre Drotningsvik.
Søndagsarbeid for Nye Sotrabru kan til tider være nødvedig. Dette vil bli varslet i forkant.
Nye Sotrabru Vest
Brutårnet i Knarrvika er nå støypt opp til full høyde på 145 meter.
Vi har også støypt ferdig viadukten. Viadukten er brua som går fra land og ut til brutårnet.
Tårnsadlene er monterte på tårnbeina i Knarrevika og i Drotningsvik:
Sadlene skal lede og støtte hovedkablene til Nye Sotrabru. Det er plassert en sadel på hvert tårnbein på 128 meters høyde.
Hver sadel veier fire tonn og er spesialdesignet for å overføre kreftene fra hovedkablene ned i tårnet, samtidig som den tillater små bevegelser når brua påvirkes av vind, trafikk og temperatur.
Hovedkablene vil gå over sadlene, forankres i massive betongblokker på land og bære hele brudekket via hengestenger.
Stenging av Vatlestraumen
I løpet av vinteren starter vi med kabelarbeidet på Nye Sotrabru. I perioder vil det være nødvendig å stenge Vatlestraumen helt eller delvis for sjøtrafikk. Dette gjelder særlig under kabeltrekking over fjorden. Stengingene skjer tidligst i midten av januar 2026. Arbeidet er væravhengig og vi kommer tilbake med mer informasjon når tidspunkt for stengingene er bestemt. Oppdatert informasjon om dette finner du på: https://sotralink.no/sotraleden/
Sprengningsarbeid for forankringskammer til Nye Sotrabru er ferdig (194/194 meter).
Slik blir Nye Sotrabru:
Brua har et hovedspenn på 608 meter og en lengde på 901 meter.
Brua blir 29,5 meter bred med fire kjørefelt og sykkelveg med fortau.
Brutårnene blir 145 meter høye.
Det vil gå med 28 000 kubikkmeter betong for å bygge brua.
Brua er designet og prosjektert av Norconsult for Sotra Link.