Et inter­nasjonalt
samarbeid

Det nye Sotrasambandet er et offentlig-privat samarbeid (OPS).

Sotra Link AS har inngått en OPS-kontrakt med Statens vegvesen om å finansiere og gjennomføre prosjektet.

Sotra Link AS eies av Ibsen Investment Holdings (forvaltet av Macquarie), Webuild og SK ecoplant.

Sotra Link AS har satt ut arbeidet i kontrakten til to hovedentreprenører. Det er selskapet Sotra Link Construction JV ANS som prosjekterer og bygger veien. Intertoll Norge AS har ansvar for drift og vedlikehold av veien når den er ferdig bygget.

Sotra Link Construction JV ANS består av entreprenørselskapene Webuild, FCC Construcción og SK ecoplant.

“Sotra Link har levert et meget konkurransedyktig tilbud for gjennomføring av Sotrasambandet og tar et betydelig ansvar og risiko for at prosjektet gjennomføres til avtalt tid og pris. Selskapene bak Sotra Link har lang erfaring med gjennomføring av OPS-kontrakter og lang erfaring med bygging av hengebro og tunneler. Vi ser fram til et tett samarbeid med Sotra Link i mange år framover.”

Kjell Inge Davik
Utbyggingsdirektør hos Statens vegvesen

Eiere og entreprenørselskaper

Macquarie Capital er en ledende, global spesialist på infrastruktur og energitjenester. De har vært en veiviser innen infrastrukturinnovasjon i over 25 år – som rådgiver, investor og utvikler.

Sammen med kundene og partnerne sine skaper de bærekraftige og fleksible infrastruktur- og energieiendeler som gir kraft til, beveger og knytter sammen lokalsamfunn i hele verden.

Blant transaksjonene deres finner vi Silvertown-tunnelprosjektet (£ 1,2 mrd.)Mersey Gateway-broprosjektet (£ 650 mill.)og Slovakia D4/R7-prosjektet (€ 1 mrd.).

SK ecoplant er et stort, sørkoreansk anleggsfirma som driver med design, bygg og anlegg, finansiering, driftsoperasjoner og vedlikehold. I 40 år har SK ecoplant fortsatt å vokse basert på deres evne til å drive forretningsutvikling og deres teknologiske ekspertise innen veier, broer, jernbaner og t-baner. De har investert i over 20 lokale og globale prosjekter, blant annet Eurasia Subsea-tunnelprosjektet ($ 1,3 mrd., 2013) og Canakkale-broprosjektet ($ 3,0 mrd., 2017) i Tyrkia.

Webuild er en global anleggsaktør som har spesialisert seg på å bygge store og komplekse infrastrukturprosjekter for sektorer som bærekraftig mobilitet, vannkraft, vann, grønne bygninger og tunnelboring. De har 115 år med praktisk erfaring innen byggeteknikk fra fem kontinenter og 70 000 medarbeidere med over 100 nasjonaliteter.

Prosjektene deres guides av en lidenskap for bygging og en evig jakt på perfeksjon, og de har forpliktet seg til å bygge en bærekraftig fremtid gjennom innovasjon. Webuilds lokale avdeling i Oslo leverer lokalkunnskap og lokalt nærvær, og de har allerede en rekke fagfolk i felt med de nødvendige språkferdighetene og et solid, nasjonalt nettverk.

De har levert over 13 000 km med jernbaner og t-baner, 80 000 km med veier og motorveier, 2 000 km med tunneler og 900 km med broer og viadukter. Nylige store prosjekter omfatter blant annet gjenoppbyggingen av San Giorgio-broen i Genova (etter kollapsen i 2018), høyhastighets-/høykapasitetsjernbanelinjen Terzo Valico mellom Milano og Genova, Cityringen-t-banen i København og Grand Paris Express-linje 16 og 14.

FCC Construcción er en verdensleder innen bygg- og anleggsvirksomhet, og har omfattende erfaring som er bygget opp over 120 år. Aktivitetene deres dekker alle aspekter ved byggeteknikk og bygg- og anleggsvirksomhet, og de setter standarden for offentlige byggeprosjekter (veier, lufthavner, hydrauliske og marine prosjekter, tunneler, broer) og for både boliger og kommersielle bygg som sykehus, fotballstadioner, museer og kontorbygg.

Drift & vedlikehold

Intertoll er en uavhengig forretningsutvikler, driftsoperatør og bompengeinnkrever innen infrastruktursegmentet i Europa, og har hovedkontor i Budapest i Ungarn. Selskapet administrerer de mange aktivitetene ved driften av store, offentlige veiprosjekter etter ferdigstilling.

Offentlig partner

Statens vegvesen er ansvarlig for planlegging, bygging og drift av nasjonale og lokale veinettverk, kjøretøyinspeksjon og -krav, føreropplæring og førerkort. De har som mål å utvikle effektive veisystemer som er tilgjengelige for alle, og som tar hensyn til både lokalsamfunnene og miljøet i omgivelsene.