Arbeidstider i alle områder:

Arbeidstid er i hovedsak mandag til lørdag, kl. 07:00 – 23:00.

I områder med tunnelarbeid jobbes det skift hele døgnet. Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer. 

Det kan forekomme hendelser som gjør at vi må jobbe lengre dager ved spesifikke områder, for eksempel når riksvegen må stenges i lengre perioder. I noen områder er det nødvendig å utføre arbeid på natt som kan oppleves som støyende og ubehagelig.

Les mer: Støyende arbeid på nattestid

Arbeidet følger Retningslinjer for støy i arealplanlegging: T-1442.  

Vi minner om siden vår For naboer der du kan melde deg på sprengingsvarsel og nyhetsbrev. På vår aktuelt-side kan du også lese mer om de enkelte prosjektene.

Støy- og vibrasjonsmålinger:

For å ha god kontroll med sprengninger, vil vi alltid sette ut målere for både støy og vibrasjon. Rystelsesmåleren registrerer og lagrer informasjon om rystelser og vibrasjoner. Dette er et viktig redskap for måling og dokumentasjon ved sprengninger og arbeid med mye tungtrafikk.

Det er underentreprenørene våre som monterer støy- og/eller vibrasjonsmålerere ved utsatte hus. De tar kontakt med aktuelle huseiere i forkant av monteringen.

Vi gjør vårt ytterste for at arbeidet skal utføres så forutsigbart og skånsomt som mulig og vi vil begrense unødvendig støyende arbeid.

Status per område

Oppdatert 31. mars

Gangkulvert fra Kolltveit boligområde under Skjergardsvegen til Kolltveitmarka er stengt. Undergang i vest kan benyttes, og alternativ tilgang er skiltet.

Fundamenteringsarbeid til ny kulvert fortsetter, som bygging av tørrsteinsmur, forskaling, betong- og armeringsarbeid. Det vil også være noe annen forberedende aktivitet i området. Gangstien ved golfbanen kan bli stengt i korte perioder på grunn av sprengninger.

Kolltveittunnelen:

Vi har oppnådd gjennomslag i begge tunnelløpene:

Kolltveit sør – 947 av 947 meter – Gjennomslag 23. mars 2024

Kolltveit nord – 940 av 940 meter – Gjennomslag 24. april 2024

Nå fortsetter arbeidet med å gjøre ferdig tunnelen. Vi påfører sprøytebetong på tunneloverflaten og monterer ankerbolter. I august startet arbeidet med å innrede tunnelen med strøm, vann- og avløpsrør. Det blir også montert prefabrikkerte elementer langs tunnelveggene, også kalt foringer.

Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannslukking og sikkerhetsssystemer i tunnelen. Deretter venter omfattende tester av sikkerhetssystemene før den kan bli godkjent og åpen for trafikk. Tunnelen åpner for trafikk sammen med resten av riksveganlegget 1. juni 2027.

Du kan lese mer om tunnelen her:

Frå fjell til tunnel – gjennomslag i den første av fire tunnelar på nytt Sotrasamband

Bildøyvegen

Nordgående påkjøringsfelt fra Bildøy til rv. 555 er stengt ut prosjektperioden.

Bildøybakken kan stenges i begge retninger i opptil 15 minutter.

Les mer: Stenger Bildøyvegen retning rv. 555

Steinknuseverk

Steinknuseverk på Kolltveit er aktivt fra august 2024. Knuste masser fra verket blir transportert til Bildøy for videre bruk.

Dette skal vi bygge i Kolltveit-området:

  • Ny Kolltveittunnel
  • Bildøybrua
  • Underganger/bruer
  • Gang- og sykkelveg
  • Kontrollstasjon for kjøretøy
  • Snuplass for buss
  • Høyspentomlegging

Endring i fartsgrenser på Bildøy

Vi har nå iverksatt fartsgrenseendringer ved våre arbeidsområder på Bildøy, ved Straumsundet og utløpet av Kolltveittunnelen.

Mellom kl. 07:00 – 15:00 er fartsgrensene satt ned til 50 km/t. Utenom arbeidstid er fartsgrensene 70 km/t.

 

Bildøystraumen

Arbeid med ny bro som skal gå over Bildøystraumen er i gang ved utgangen av Kolltveittunnelen. Arbeidet inkluderer blant annet massefylling og etablering av platform.

Broen forventes å stå klar mot slutten av 2026.

Les mer: Nye broer over Straumsundet og Bildøystraumen

Vi har som mål å holde Bildøystraumen så åpen og tilgjengelig som mulig, med forbehold om at det kan være behov for stenging i perioder.

Øvrig arbeid som boring, sprengning og massetransport i Bildøy-området fortsetter.

Peling til kabelbro på nordsiden av gamlebroen ved Bildøystraumen

I uke 11 startet arbeidet med peling til kabelbro ved Bildøystraumen. Arbeidet foregår på land, på nordsiden av gamlebroen.

Når vi etter hvert skal installere broen, må Bildøystraumen stenges i kortere perioder for båttrafikk. Vi kommer tilbake med mer informasjon og nærmere dato for dette arbeidet.

Les mer: Peling til kabelbro ved Bildøystraumen

Arbeider og sprengning ved Bildøyhallen/skolen

Arbeid rundt Bildøyhallen/skoleområdet fortsetter, og vil generere noe tungtrafikk i området.

For å unngå risiko for skoleungdom unngår vi tungtransport mellom 08:00 – 08:45 og 14:30 – 15:00.

Vi er også godt i gang med arbeid for sykkel- og gangbru på Bildøy.

Dette skal vi bygge i Bildøy-området:

  • Bildøybrua
  • Straumsundbrua
  • Gang- og sykkelveg
  • Gangbru over rv. 555
  • Rundkjøring
  • Høgspentomlegging

Oppdatert 27. mars

Straumetunnelen blir én av fire vegtunneler på Sotrasambandet.

Vi er ferdig med sprengning i begge tunnelløp for Straumetunnelen, og mangler nå kun noen sprengninger fra utsiden av tunnelen.

Tunnelens østgående løp er 743 meter langt, og det vestgående løpet er 698,5 meter langt.

Mer om Straumetunnelen: No startar arbeidet med Straumetunnelen

Stengt avkjøringsrampe rv. 555 til Straume fv. 5240

Avkjøringsrampen på riksveg 555 fra vest mot Storskaret (fylkesveg 5240) er stengt og skal forbli stengt for trafikk fram til Sotrasambandet står klart i juni 2027. All trafikk fra nord og vest til Straumeområdet, Kystbygarasjen, og Søre Straume må derfor gå gjennom Straume sentrum.

Bakgrunn for stengingen er arbeid med brosøyler til overgangsbro. Arbeidet pågår. Påkjøringsrampe til rv.555 og gangveien er midlertidig endret. De er flyttet noen meter mot Stekervika (se bilde).

Arefjordpollen

Indre Arefjordpollen er stengt for båttrafikk fra og med uke 32. Fra uke 32 jobber vi med grunnarbeid, som installering av siltgardiner. Båtpassasjen under rv. 555 er stengt.

Steinfylling i Arefjordpollen for den nye riksvegen begynte 22. august. Arbeidet vil pågå frem til 2027.

Ny veg over Arefjordpollen.
Illustrasjon av den nye riksvegen over Arefjordpollen. Det vil bli underpassasje for båter når veien står ferdig i 2027.

Hva skjer med Arefjordpollen? – Sotra Link

Stekervika

Fra 14. oktober begynte vi å fylle Stekervika med stein, i forbindelse med ramper til den nye Straumetunnelen. Arbeidet tar ca. seks måneder å gjennomføre.

Les mer: Steinfylling av Stekervika fra uke 42

Sprengning langs Skjergardsvegen/ved Stekervika har oppstart i februar.

Påmelding for sprengningsvarsel skjer via nabovarsling.no. Velg alternativ «Straume ved Stekervika (Sartor & Drange AS)» for å melde deg på i området.

Stovevatnet

Drenering av Stovevatnet og sprengning- og rivningsarbeid langs Skjergardsvegen pågår. Vi utfører også installering av overvannsrør i området.

Steinknuseverk ved Straume

Ny bro over Straumsundet

Vi er godt i gang med fundamentene til den nye brua over Straumsundet.

Peler er ferdig støypt og forankret i fjell under sjøen.

Hvert fundament er på rundt 200 kubikkmeter med betong.

Mellom de to fundamentene i sjøen har vi en 60 meter lang lekter med kran som vi jobber fra.

Arbeidsområdet rundt brua er trangt. Alt av forskaling til betongarbeidet lages på Hanøytangen på Askøy og fraktes med båt til Straumsundet.

Brua over Straumsundet blir 100 meter lang og får fire felt. Det blir en egen gang- og sykkelbru nord for dagens bru.

Straumsundet er stengt:

Straumsundsbrua er planlagt som en firefelts vegbru og skal ligge sør for og parallelt med eksisterende Straumsundet bru.

På grunn av tunge løfteoperasjoner og anleggsrisiko er Straumsundet i anleggsperioden stengt for sjøtrafikk.

Fra april har vi iverksatt ekstra tiltak for å bedre sikkerheten rundt Straumsundet. Det er nå satt ut bøyer med lys for ekstra merking. Vi ber om at alle respekterer stengingen av sundet, først og fremst for egen sikkerhet.

Arbeidstider: mandag til fredag 07 – 20, lørdag 08 – 18.

Forventet ferdigstilling: uke 39, 2025

Les mer: Straumsundet er stengt

Dette skal vi bygge i Straume-området:

  • Straumsundbrua
  • Indre Arefjord bruer
  • Straumetunnelen
  • Underganger/bruer
  • Rundkjøring
  • Gang- og sykkelveg
  • Miljøgate
  • Nytt kollektivanlegg
  • Bussveg
  • Ny lokalveg
  • Høgspentomlegging

Oppdatert 31. mars

Rundkjøring ved Liljevatnet

Ny rundkjøring ved Liljevatnet er åpen fra 20. desember 2024. Les mer: Åpning av rundkjøring ved Liljevatnet

Gangveien ved Liljevatnet er lagt noe om. Endringen er skiltet. 

Sprengningsarbeid i Knarrevik ved Nye Sotrabru

Vi holder på med sprengning ved Nye Sotrabru. Dette arbeidet påvirker ikke trafikk, men sirene kan høres i området før salve går av.

Påmelding for sprengningsvarsel: nabovarsling.no. Velg alternativ «Knarrevik ved Nye Sotrabru (Kjell Foss AS)».

Tunnelarbeid

Første salve for driving av Knarrvikatunnelen gikk av i uke 13. Arbeidet vil pågå gjennom hele 2025.

Tunnelen blir ca. 650 meter lang.

Les mer: No startar drivinga av Knarrvikatunnelen

Knarrvika-tunnelen er markert i rødt på kartutsnittet. Tunnelen drives fra Knarrevik i øst, til Arefjordpollen i vest.

Brutårn

Vi er godt i gang med å bygge brutårnet til Nye Sotrabru i Knarrevika. Tårnbeina er nå over 100 meter høye, og skal bygges opp til 145 meter.

Området er avstengt for privat trafikk og gående.

Vi støper også viadukten, brua som skal gå fra land og ut til brutårnet.

I Knarrvika er brutårnet til Nye Sotrabru i ferd med å reise seg. De støpes i omganger på 4,5 meter og skal bli 145 meter høye. Arbeidet med brutårnet vil være ferdig i løpet av 2025.

Øvrige aktiviteter som jordskifte, flytting av jordmasser og fyllingsarbeid fortsetter i Knarrevik.

Dette skal vi bygge i Knarrevik-området:

  • Nye Sotrabru
  • Indre Arefjord bruer
  • Knarrvikatunnelen
  • Underganger/bruer
  • Gang- og sykkelveg
  • Rundkjøring
  • Ny lokalveg

Oppdatert 31. mars

Artikkel: Sprenging på natt i Drotningsviktunellen

Drotningsvik vest:

På lenken under finner du informasjon om fremtidig arbeid i Drotningsvik vest:

Lenke: Naboinformasjon Drotningsvik

For informasjon om arbeidstider for Nye Sotrabru i Drotningsvik vest, trykk på lenke under:

Lenke: Arbeider med bro i Drotningsvik

Arbeid med gang- og sykkelbru ved Kipleskaret

Arbeid med støyp av gang- og sykkelbru over Kipleskaret hadde oppstart 25. januar.

I ukene fremover vil vi utføre diverse arbeid i Kipledalen, også for å etablere gang- og sykkelbru i området. Aktiviteter inkluderer vegetasjonsrydding, tungtransport, boring og sprengning. Arbeidet vil pågå både på dagtid og på kvelds- og nattestid.

Arbeidet ferdigstilles i mai. Aktiviteter og arbeidstider vil variere etter hvert, og endringer vil bli oppdatert på våre nettsider.

Arbeidstid kveld/natt: mandag kveld til fredag morgen, 21:00 – 06:00.

I arbeidstimene på kvelds- og nattestid blir Kipletunnelen stengt for trafikk, for å opprettholde sikkerhet i området. Tunnelen åpnes når arbeidet er fullført.

Les mer: Arbeid med gang- og sykkelbru over Kipleskaret

Fra slutten av januar 2024 ble gangveien i Kipleskaret lagt om under rv. 555.

Den midlertidige omleggingen er skiltet.

Forskjæringsområdet for tunnelarbeid ved Kipleskaret er markert i brunt. Fundament for ny gang- og sykkelbro er markert i blått.

Illustrasjon bru Kipleskaret.
Illustrasjon av gang- og sykkelbru over Kipleskaret.

Gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet

Sprengning for gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet er i gang. Vi har startet med sprengning fra Storavatnet-siden, og jobber oss mot Harafjell.

Fremgang: 113 meter

Påmelding for varsling: Send e-post med navn og nummer til varsling.a10@slcjv.no. Personer som allerede er påmeldt varsling for Drotningsviktunnelen trenger ikke å sende ny e-post.

Alvøveien:

Mellom klokken 07.00 og 19.00 er det manuell dirigering i veikrysset mellom Alvøveien og Godviksvingene i perioder. Dette gjøres når lastebiler må kjøre inn og ut av området.

Drotningsviktunnelen:

Fra Drotningsviksiden har vi drevet tunnelen 160 meter inn i søndre løp, og 60 meter inn i nordre løp. I gang- og sykkeltunnelen har vi kommet 67 meter inn.

Vi er allerede godt i gang med Drotningsviktunnelen fra Storavatnet-siden. Vi driver nå bare tunnelen fra Storavatnet-siden.

Gjennomslag for Drotningsviktunnelen er ventet i første del av 2026.

Drotningsvik
I Drotningsvik er det tre tunnelløp. Tunnelløpet til venstre på bildet er til gang- og sykkeltunnel. De to andre er til den nye Drotningsviktunnelen.

Les mer

Forankringskammer til Ny Sotrabru:

Vi holder også på med sprengningsarbeid til to spredekammer i Drotningsvik. Her skal kablene fra Nye Sotrabru føres inn og ledes inn til forankringskammeret inne i fjellet.

Stiavatnet:

Arbeidet for ramper til på- og avkjøring til Drotningsviktunnelen begynte høsten 2024.

Busstoppet i Drotningsvik er flyttet 100 meter nordøst på grunn av arbeider ved Stiavatnet. Myke trafikanter blir ledet forbi av vakter på stedet.

Fremgang for ramper til Drotningsviktunnelen:

Nord: 386 meter

Sør: 363 meter

Janahaugen:

Sprengning for gang- og sykkeltunnel ved Janahaugen begynte i uke 11.

Framgang: 6 meter

Les mer: Gang- og sykkeltunnel ved Janahaugen

Vi holdt informasjonsmøte for beboere i området Janahaugen, Janastølen og Janaveien 17. desember. Her kan du se gjennom vår presentasjon fra møtet:

Arbeid ved Janahaugen

Trafikk:

Rv. 555 vil bli stengt i korte perioder under sprengning. Veistengning skjer utenfor rushtid, mellom kl. 10 og 14, og etter kl. 19.

Det er satt ut målere for vibrasjon og støy på utsatte steder og vi følger nøye med at vi holder oss godt innenfor grenseverdiene.

Dette skal vi bygge i Drotningsvik-området:

  • Nye Sotrabru
  • Drotningsviktunnelen m/ramper
  • Bru over Janaveien
  • Gang- og sykkeltunnel
  • Gang- og sykkelveg
  • Rundkjøring ved Stiavatnet
  • Ny lokalveg

Oppdatert 31. mars

Artikkel: Sprenging på natt i Drotningsviktunnelen

Omlegging av trafikk

Nytt køyremønster på Storavatnet og i Godviksvingene

Arbeid ved Askøyvegen fremover

Godviksvingene er stengt:

I Godviksvingene mellom Olsvikkrysset og Storavatnet rundkjøring er begge kjørefeltene stengt. Gang- og sykkelveien er åpen.

  • Trafikk til Askøy: Det eksisterende kjøremønsteret mot Askøy på rv. 555 blir opprettholdt, men med en viktig endring: kollektivfeltet blir omgjort til et avkjøringsfelt mot Askøy og blir koblet på dagens trase for Godviksvingene like før terminalen.

Trafikken i rundkjøringen på Storavatnet har fått nytt kjøremønster:

Rampen i retning Bergen er snevret inn til ett kjørefelt på grunn av etablering av en midlertidig avkjørsel inn til riggområdet ned til Storavatet og opp til tunnelportalene til den nye Drotningsviktunnelen. For trafikk som kommer fra Askøy, vil kjøremønsteret inn mot rundkjøringen bli endret. Venstre felt vil kun være for trafikk som skal til bussterminalen og mot Sotra. Høyre felt vil være for trafikk som skal til Godvik og mot Bergen sentrum.

Vi ber trafikantene være spesielt oppmerksomme og følge skiltingen.

Trafikkflyten ved Storavatnet kommer til å endre seg etter hvert som arbeidet fortsetter. Det medfører mer kø for alle som kjører i området, spesielt i rushtiden. Vi oppfordrer de som har mulighet til hjemmekontor til å vurdere dette eller andre tiltak som kan lette trafikken i rushtiden.

Trafikkbildet kommer ikke til å gå tilbake til slik det var før, men gå over i nye faser. Det er viktig å følge skilting for endret kjøremønster.

Tunnelarbeid:

I tunnel jobbes det skift hele døgnet. Vi har kommet et stykke inn i tunnelen og har ikke målt overskridelser på støymålingene i området. Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer.  

For å melde deg på sprengningsvarsel for Drotningsviktunnelen fra Storavatnet til Drotningsvik, kan du sende mail til varsling.a10@slcjv.no med telefonnummeret ditt. Da vil du få SMS-varsel cirka 30 minutter før hver sprengning.

Drotningsviktunnelen

All driving i Drotningsviktunnelen skjer nå fra Storavatnet-siden.

Så langt er vi kommet fra Storavatnet-siden: 

Drotningsviktunnelen nord – 961,5 meter

Drotningsviktunnelen sør – 1069 meter

Gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet

Sprengning for gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet er i gang. Vi har startet med sprengning fra Storavatnet-siden, og jobber oss mot Harafjell.

Framgang: 113 meter

Påmelding for varsling: Send e-post med navn og nummer til varsling.a10@slcjv.no. Personer som allerede er påmeldt varsling for Drotningsviktunnelen trenger ikke å sende ny e-post.

Trafikk:

Gangstien ved Storavatnet er stengt under anleggsperioden. Ny gangsti vil bli opparbeidet når Sotrasambandet står ferdig.

Ny kollektivterminal

Når Sotrasambandet åpner i 2027 vil det også åpnes en ny bussterminal på Storavatnet. Den vil ligge i Godviksvingene ved rundkjøringen ved Olsvikskjenet. Vi har startet for fullt med sprengningsarbeidet til tomten hvor terminalen skal ligge.

Arbeidstider:

  • Mandag – onsdag: 07:00 – 19:00
  • Torsdag: 07:00 – 14:00

Det vil kunne forekomme endringer i kjøremønsteret i Godviksvingene som følge av sprengningsarbeidet. Dette informerer vi om fortløpende.

Kollektivterminalen skal etter planen stå klar senhøsten 2025.

Les mer: Oppstart sprenging til ny bussterminal Storavatnet

Nattarbeid ut mars

Lasting og transport av stein vil pågå på nattestid ved den nye terminalen, mandag kveld til fredag morgen. Arbeidet vil vare ut mars.

Arbeidstid: 21:00 – 06:00.

Under kan du se et 3D-utsnitt av den fremtidige terminalen:

Storavatnet fylles med steinmasser fra andre arbeidsområder i prosjektet. Arbeidet med å fylle Storavatnet ferdigstilles sommeren 2025.

Dette skal vi bygge i Storavatnet-området:

  • Drotningsviktunnelen
  • Tunneloppgradering
  • Underganger/bruer
  • Gang- og sykkelveg
  • Gang- og sykkeltunnel
  • Grøntanlegg ved Storavatnet
  • Rundkjøringer
  • Kollektivterminal
  • Innfartsparkering
  • Nytt lokalveganlegg

Oppdatert 24. mars

Les hvordan Nye Sotrabru blir etablert: Slik bygger me Nye Sotrabru!

Klikk her for å lese om arbeidstider Drotningsvik

Illustrasjon av Nye Sotrabru

Nye Sotrabru Øst 

I Drotningsvik sør er vi godt i gang med arbeidet for brotårnene til Nye Sotrabru.

To tårnkraner er plassert ved arbeidsområdet.

Vi er også i gang med å lage spredekammer for kablene til Nye Sotrabru.

Tårnbeina i Søre Drotningsvik er nå ca. 100 meter høye.

Det er satt ut målere for vibrasjon og støy på utsatte steder og vi følger nøye med at vi holder oss godt innenfor grenseverdiene.

Riggområdet i Søre Drotningsvik er ferdig opparbeidet. Kartet under viser hvordan området er organisert med arbeidsbrakker, parkering og fortau. Feiebiler skal holde veien fri for stein.

Oversikt over riggområdet i Søre Drotningsvik.
Oversikt over riggområdet i Søre Drotningsvik.

Søndagsarbeid for Nye Sotrabru kan til tider være nødvedig. Dette vil bli varslet i forkant.

Nye Sotrabru Vest

Vi er godt i gang med å bygge brutårnet i Knarrvika. Tårnbeina er nå over 100 meter høye. Med det har vi passert høyden til dagens Sotrabru.

Det skal støypes opp til 145 meter, og arbeidet er ventet ferdig i løpet av 2025. Vi holder også på med støypearbeid for å bygge viadukten til den nye brua. Viadukten er brua som går fra land og ut til brutårnet.

Sprengningsarbeid for forankringskammer til Nye Sotrabru er ferdig (194/194 meter).

I Knarrvika er brotårnene til Nye Sotrabru i ferd med å reise seg. De støpes i omganger på 4,5 meter og skal bli 145 meter høye. Brotårnene er nå over 100 meter høye. Med det har vi gått over høyden på dagens Sotrabru.
Sprengningsarbeid i Knarrevik ved Nye Sotrabru

Vi holder på med sprengning ved Nye Sotrabru. Dette arbeidet påvirker ikke trafikk, men sirene kan høres i området før salve går av.

Naboer som ønsker varsling for sprengning ved Nye Sotrabru kan melde seg på via nabovarsling.no.

Se timelapse fra arbeidet vårt med Nye Sotrabru det siste året:

Slik blir Nye Sotrabru:

  • Brua har et hovedspenn på 608 meter og en lengde på 901 meter.
  • Brua blir 29,5 meter bred med fire kjørefelt og sykkelveg med fortau.
  • Brutårnene blir 145 meter høye.
  • Det vil gå med 28.000 kubikkmeter betong for å bygge brua.
  • Brua er designet og prosjektert  av Norconsult for Sotra Link.
keyboard_arrow_up