Arbeidstid er i hovedsak mandag til lørdag, kl. 07:00 – 23:00.
I områder med tunnelarbeid jobbes det skift hele døgnet. Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer.
Det kan forekomme hendelser som gjør at vi må jobbe lengre dager ved spesifikke områder, for eksempel når riksvegen må stenges i lengre perioder. I noen områder er det nødvendig å utføre arbeid på natt som kan oppleves som støyende og ubehagelig.
For å ha god kontroll med sprengninger, vil vi alltid sette ut målere for både støy og vibrasjon. Rystelsesmåleren registrerer og lagrer informasjon om rystelser og vibrasjoner. Dette er et viktig redskap for måling og dokumentasjon ved sprengninger og arbeid med mye tungtrafikk.
Det er underentreprenørene våre som monterer støy- og/eller vibrasjonsmålerere ved utsatte hus. De tar kontakt med aktuelle huseiere i forkant av monteringen.
Vi gjør vårt ytterste for at arbeidet skal utføres så forutsigbart og skånsomt som mulig og vi vil begrense unødvendig støyende arbeid.
Status per område
Oppdatert 10. februar
Gangkulvert fra Kolltveit boligområde under Skjergardsvegen til Kolltveitmarka er stengt. Undergang i vest kan benyttes, og alternativ tilgang er skiltet.
Fundamenteringsarbeid til ny kulvert fortsetter, som bygging av tørrsteinsmur, forskaling, betong- og armeringsarbeid. Det vil også være noe annen forberedende aktivitet i området. Gangstien ved golfbanen kan bli stengt i korte perioder på grunn av sprengninger.
Kolltveittunnelen:
Vi har oppnådd gjennomslag i begge tunnelløpene:
Kolltveit sør – 947 av 947 meter – Gjennomslag 23. mars 2024
Kolltveit nord – 940 av 940 meter – Gjennomslag 24. april 2024
Nå fortsetter arbeidet med å gjøre ferdig tunnelen. Vi påfører sprøytebetong på tunneloverflaten og monterer ankerbolter. I august startet arbeidet med å innrede tunnelen med strøm, vann- og avløpsrør. Det blir også montert prefabrikkerte elementer langs tunnelveggene, også kalt foringer.
Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannslukking og sikkerhetsssystemer i tunnelen. Deretter venter omfattende tester av sikkerhetssystemene før den kan bli godkjent og åpen for trafikk. Tunnelen åpner for trafikk sammen med resten av riksveganlegget 1. juni 2027.
Steinknuseverk på Kolltveit er aktivt fra august 2024. Knuste masser fra verket blir transportert til Bildøy for videre bruk.
Dette skal vi bygge i Kolltveit-området:
Ny Kolltveittunnel
Bildøybrua
Underganger/bruer
Gang- og sykkelveg
Kontrollstasjon for kjøretøy
Snuplass for buss
Høyspentomlegging
Endring i fartsgrenser på Bildøy
Vi har nå iverksatt fartsgrenseendringer ved våre arbeidsområder på Bildøy, ved Straumsundet og utløpet av Kolltveittunnelen.
Mellom kl. 07:00 – 15:00 er fartsgrensene satt ned til 50 km/t. Utenom arbeidstid er fartsgrensene 70 km/t.
Bildøystraumen
Arbeid med ny bro som skal gå over Bildøystraumen er i gang ved utgangen av Kolltveittunnelen. Arbeidet inkluderer blant annet massefylling og etablering av platform.
Vi har som mål å holde Bildøystraumen så åpen og tilgjengelig som mulig, med forbehold om at det kan være behov for stenging i perioder.
Øvrig arbeid som boring, sprengning og massetransport i Bildøy-området fortsetter. Pelearbeid for Bildøybrua, som vist på bildet under, pågår ut januar.
Arbeider og sprengning ved Bildøyhallen/skolen
Arbeid rundt Bildøyhallen/skoleområdet fortsetter, og vil generere noe tungtrafikk i området.
For å unngå risiko for skoleungdom unngår vi tungtransport mellom 08:00 – 08:45 og 14:30 – 15:00.
Vi er også godt i gang med arbeid for sykkel- og gangbru på Bildøy.
Dette skal vi bygge i Bildøy-området:
Bildøybrua
Straumsundbrua
Gang- og sykkelveg
Gangbru over rv. 555
Rundkjøring
Høgspentomlegging
Oppdatert 13. februar
Straumetunnelen blir én av fire vegtunneler på Sotrasambandet.
Sprengning for østre tunnelportal til Straumetunnelen begynte i juni.
Sprengning for vestre tunnelportal hadde oppstart i desember.
Tunnelens østgående løp blir 743 meter langt, og det vestgående løpet blir 698,5 meter langt. Etter planen kommer arbeidet for Straumetunnelen til å vare til sommeren 2025.
Vi er kommet 666 meter inn i nordre løp og 644 meter inn i søndre løp.
Meld deg på sprengningsvarsling for Straumetunnelen med å sende navn og telefonnummer på e-post til: varsling.a4@slcjv.no.
Det blir sendt SMS-varsel 30 minutter før sprengning, samt kraftig sirene i ca. 1 minutt før sprengning.
Stengt avkjøringsrampe rv. 555 til Straume fv. 5240
Avkjøringsrampen på riksveg 555 fra vest mot Storskaret (fylkesveg 5240) er stengt og skal forbli stengt for trafikk fram til Sotrasambandet står klart i juni 2027. All trafikk fra nord og vest til Straumeområdet, Kystbygarasjen, og Søre Straume må derfor gå gjennom Straume sentrum.
Bakgrunn for stengingen er arbeid med brosøyler til overgangsbro. Arbeidet pågår. Påkjøringsrampe til rv.555 og gangveien er midlertidig endret. De er flyttet noen meter mot Stekervika (se bilde).
Arefjordpollen
Indre Arefjordpollen er stengt for båttrafikk fra og med uke 32. I uke 32 begynte vi med grunnarbeid, som installering av siltgardiner. Båtpassasjen under rv. 555 er stengt.
Steinfylling i Arefjordpollen for den nye riksvegen begynte 22. august. Arbeidet vil pågå frem til 2027.
Illustrasjon av den nye riksvegen over Arefjordpollen. Det vil bli underpassasje for båter når veien står ferdig i 2027.
Fra 14. oktober begynte vi å fylle Stekervika med stein, i forbindelse med ramper til den nye Straumetunnelen. Arbeidet tar ca. seks måneder å gjennomføre.
Vi er godt i gang med fundamentene til den nye brua over Straumsundet.
Peler er ferdig støypt og forankret i fjell under sjøen.
Hvert fundament er på rundt 200 kubikkmeter med betong.
Mellom de to fundamentene i sjøen har vi en 60 meter lang lekter med kran som vi jobber fra.
Arbeidsområdet rundt brua er trangt. Alt av forskaling til betongarbeidet lages på Hanøytangen på Askøy og fraktes med båt til Straumsundet.
Brua over Straumsundet blir 100 meter lang og får fire felt. Det blir en egen gang- og sykkelbru nord for dagens bru.
Straumsundet er stengt:
Straumsundsbrua er planlagt som en firefelts vegbru og skal ligge sør for og parallelt med eksisterende Straumsundet bru.
På grunn av tunge løfteoperasjoner og anleggsrisiko er Straumsundet i anleggsperioden stengt for sjøtrafikk.
Fra april har vi iverksatt ekstra tiltak for å bedre sikkerheten rundt Straumsundet. Det er nå satt ut bøyer med lys for ekstra merking. Vi ber om at alle respekterer stengingen av sundet, først og fremst for egen sikkerhet.
Gangveien ved Liljevatnet er lagt noe om. Endringen er skiltet.
Sprengningsarbeid i Knarrevik ved Nye Sotrabru
Vi holder på med sprengning ved Nye Sotrabru. Dette arbeidet påvirker ikke trafikk, men sirene kan høres i området før salve går av.
Naboer som ønsker varsling for sprengning ved Nye Sotrabru kan melde seg på via nabovarsling.no.
Tunnelarbeid
Sprengningsarbeidet for Knarrvika-tunnelen startet i mai 2024, med forskjæring for østre tunnelportal. Etter en periode med redusert aktivitet på grunn av vegomlegging i området, skal vi nå sluttføre sprengning for portalen fra januar 2025.
Påmelding for sprengningsvarsel: nabovarsling.no. Velg alternativ «Knarrevik ved Nye Sotrabru (Kjell Foss AS)».
Brutårn
Vi er godt i gang med å bygge brutårnet til Nye Sotrabru i Knarrevika. Tårnbeina er nå over 100 meter høye, og skal bygges opp til 145 meter.
Området er avstengt for privat trafikk og gående.
Vi støper også viadukten, brua som skal gå fra land og ut til brutårnet.
I Knarrvika er brutårnet til Nye Sotrabru i ferd med å reise seg. De støpes i omganger på 4,5 meter og skal bli 145 meter høye. Arbeidet med brutårnet vil være ferdig i løpet av 2025.
Øvrige aktiviteter som jordskifte, flytting av jordmasser og fyllingsarbeid fortsetter i Knarrevik.
Dette skal vi bygge i Knarrevik-området:
Nye Sotrabru
Indre Arefjord bruer
Knarrvikatunnelen
Underganger/bruer
Gang- og sykkelveg
Rundkjøring
Ny lokalveg
Oppdatert 13. februar
Drotningsvik vest:
På lenken under finner du informasjon om fremtidig arbeid i Drotningsvik vest:
Fra slutten av januar 2024 ble gangveien i Kipleskaret lagt om under rv. 555.
Den midlertidige omleggingen er skiltet.
Forskjæringsområdet for tunnelarbeid ved Kipleskaret er markert i brunt. Fundament for ny gang- og sykkelbro er markert i blått. Illustrasjon av gang- og sykkelbru over Kipleskaret.
Gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet
Sprengning for gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet er i gang. Vi har started med sprengning fra Storavatnet-siden, og jobber oss mot Harafjell. Påmelding for varsling: Send e-post med navn og nummer til varsling.a10@slcjv.no. Personer som allerede er påmeldt varsling for Drotningsviktunnelen trenger ikke å sende ny e-post.
Deler av gangveien i området fra Godviksvingene til Kipleveien blir utvidet til fire meters bredde. Se bilde under:
Alvøveien:
Mellom klokken 07.00 og 19.00 er det manuell dirigering i veikrysset mellom Alvøveien og Godviksvingene i perioder. Dette gjøres når lastebiler må kjøre inn og ut av området.
Drotningsviktunnelen:
Fra Drotningsviksiden har vi drevet tunnelen 160 meter inn i søndre løp, og 60 meter inn i nordre løp. I gang- og sykkeltunnelen har vi kommet 67 meter inn.
Vi er allerede godt i gang med Drotningsviktunnelen fra Storavatnet-siden. Vi driver nå bare tunnelen fra Storavatnet-siden.
Gjennomslag for Drotningsviktunnelen er ventet i første del av 2026.
I Drotningsvik er det tre tunnelløp. Tunnelløpet til venstre på bildet er til gang- og sykkeltunnel. De to andre er til den nye Drotningsviktunnelen.
Vi holder også på med sprengningsarbeid til to spredekammer i Drotningsvik. Her skal kablene fra Nye Sotrabru føres inn og ledes inn til forankringskammeret inne i fjellet.
Stiavatnet:
Arbeidet for tunnelportal med ramper til på- og avkjøring til Drotningsviktunnelen begynte i uke 39.
Busstoppet i Drotningsvik er flyttet 100 meter nordøst på grunn av arbeider ved Stiavatnet. Myke trafikanter blir ledet forbi av vakter på stedet.
Sprengningsarbeid ved Stiavatnet begynte i juni.
Fremgang for ramper til Drotningsviktunnelen:
Nord: 243 meter
Sør: 214 meter
Janahaugen:
Portal til gang- og sykkeltunnel ved Janahaugen ble ferdigstilt i desember 2024.
Sprengningsarbeid for driving av tunnelen startet opp 13. januar.
Trafikken i rundkjøringen på Storavatnet har fått nytt kjøremønster. Rampen i retning Bergen er snevret inn til ett kjørefelt på grunn av etablering av en midlertidig avkjørsel inn til riggområdet ned til Storavatet og opp til tunnelportalene til den nye Drotningsviktunnelen. For trafikk som kommer fra Askøy, vil kjøremønsteret inn mot rundkjøringen bli endret. Venstre felt vil kun være for trafikk som skal til bussterminalen og mot Sotra. Høyre felt vil være for trafikk som skal til Godvik og mot Bergen sentrum.
Lysregulering i Godviksvingene:
I Godviksvingene mellom Olsvikkrysset og Storavatnet rundkøring er ett kjørefelt stengt. Her er det bare åpent for trafikk i retning Askøy, med lysregulering. I retning Bergen er det bare åpent for busser.
Bilister fra Godvik og Askøy som skal mot Bergen må kjøre om rv. 555.
Vi ber trafikantene være spesielt oppmerksomme og følge skiltingen.
Trafikkflyten ved Storavatnet kommer til å endre seg etter hvert som arbeidet fortsetter. Det medfører mer kø for alle som kjører i området, spesielt i rushtiden. Vi oppfordrer de som har mulighet til hjemmekontor til å vurdere dette eller andre tiltak som kan lette trafikken i rushtiden.
Trafikkbildet kommer ikke til å gå tilbake til slik det var før, men gå over i nye faser. Det er viktig å følge skilting for endret kjøremønster.
Tunnelarbeid:
I tunnel jobbes det skift hele døgnet. Vi har kommet et stykke inn i tunnelen og har ikke målt overskridelser på støymålingene i området. Støy- og vibrasjonsmålinger blir utført og følges opp med hensyn til gjeldende retningslinjer.
For å melde deg på sprengningsvarsel for Drotningsviktunnelen fra Storavatnet til Drotningsvik, kan du sende mail til varsling.a10@slcjv.no med telefonnummeret ditt. Da vil du få SMS-varsel cirka 30 minutter før hver sprengning.
Drotningsviktunnelen
All driving i Drotningsviktunnelen skjer nå fra Storavatnet-siden.
Så langt er vi kommet fra Storavatnet-siden:
Drotningsviktunnelen nord – 861 meter
Drotningsviktunnelen sør – 938 meter
Gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet
Sprengning for gang- og sykkeltunnel ved Harafjellet er i gang. Vi har started med sprengning fra Storavatnet-siden, og jobber oss mot Harafjell. Påmelding for varsling: Send e-post med navn og nummer til varsling.a10@slcjv.no. Personer som allerede er påmeldt varsling for Drotningsviktunnelen trenger ikke å sende ny e-post.
Trafikk:
Gangstien ved Storavatnet er stengt under anleggsperioden. Ny gangsti vil bli opparbeidet når Sotrasambandet står ferdig.
Rydde- og fyllearbeid i området pågår, samt tomteklarering ved Storavatnet bussterminal.
Ny kollektivterminal
Når Sotrasambandet åpner i 2027 vil det også åpnes en ny bussterminal på Storavatnet. Den vil ligge i Godviksvingene ved rundkjøringen ved Olsvikskjenet. Vi har startet for fullt med sprengningsarbeidet til tomten hvor terminalen skal ligge.
Arbeidstider:
Mandag – onsdag: 07:00 – 19:00
Torsdag: 07:00 – 14:00
Nattarbeid i uke 7
Det blir arbeid natt til onsdag, torsdag og fredag i uke 7 ved den nye kollektivterminalen.
Aktiviteter: Lasting og transport av stein.
Arbeidstid: 21:00 – 06:00.
Det vil kunne forekomme endringer i kjøremønsteret i Godviksvingene som følge av sprengningsarbeidet. Dette informerer vi om fortløpende.
Kollektivterminalen skal etter planen stå klar senhøsten 2025.
Tårnbeina i Søre Drotningsvik reiser seg sakte, men sikkert oppover mot 145 meter.
To tårnkraner er plassert ved arbeidsområdet.
Vi er også i gang med å lage spredekammer for kablene til Nye Sotrabru.
Tårnbeina i Søre Drotningsvik er nå ca. 75 meter høye.
Det er satt ut målere for vibrasjon og støy på utsatte steder og vi følger nøye med at vi holder oss godt innenfor grenseverdiene.
Riggområdet i Søre Drotningsvik er ferdig opparbeidet. Kartet under viser hvordan området er organisert med arbeidsbrakker, parkering og fortau. Feiebiler skal holde veien fri for stein.
Oversikt over riggområdet i Søre Drotningsvik.
Søndagsarbeid for Nye Sotrabru kan til tider være nødvedig. Dette vil bli varslet i forkant.
Nye Sotrabru Vest
Vi er godt i gang med å bygge brutårnet i Knarrvika. Tårnbeina er nå over 100 meter høye. Med det har vi passert høyden til dagens Sotrabru.
Det skal støypes opp til 145 meter, og arbeidet er ventet ferdig i løpet av 2025. Vi holder også på med støypearbeid for å bygge viadukten til den nye brua. Viadukten er brua som går fra land og ut til brutårnet.
Sprengningsarbeid for forankringskammer til Nye Sotrabru er ferdig (194/194 meter).
I Knarrevik er tårnbeina til Nye Sotrabru i ferd med å reise seg. De støpes i omganger på 4,5 meter og skal bli 145 meter høye. Arbeidet med brutårnet vil være ferdig i løpet av 2025.
Sprengningsarbeid i Knarrevik ved Nye Sotrabru
Vi holder på med sprengning ved Nye Sotrabru. Dette arbeidet påvirker ikke trafikk, men sirene kan høres i området før salve går av.
Naboer som ønsker varsling for sprengning ved Nye Sotrabru kan melde seg på via nabovarsling.no.
Se timelapse fra arbeidet vårt med Nye Sotrabru det siste året:
Slik blir Nye Sotrabru:
Brua har et hovedspenn på 608 meter og en lengde på 901 meter.
Brua blir 29,5 meter bred med fire kjørefelt og sykkelveg med fortau.
Brutårnene blir 145 meter høye.
Det vil gå med 28.000 kubikkmeter betong for å bygge brua.
Brua er designet og prosjektert av Norconsult for Sotra Link.