Drotningsvik – langsiktig arbeidsplan
Arbeid som pågår i Drotningsvik nå:
- Arbeid med brotårn
- Boring til portal for ankerfeste
- Installasjon av tårnkran
- Boring og sprengning for spredekammer til kablene til Nye Sotrabru
- Stiavatnet: Av- og påkjøringsramper til Drotningsviktunnelen
- Janahaugen: Gang- og sykkeltunnel
Fullført arbeid:
- Forankringstunnel bro fullført mai 2024
Arbeidstider ellers:
I områder med tunnelarbeid jobbes det skift 24/7. Mellom kl. 23.00 og 07.00 blir det ikke utført støyende arbeid.
Det kan forekomme uforutsette hendelser som gjør at vi må jobbe lengre dager ved andre områder. Arbeidet følger Retningslinjer for støy i arealplanlegging: T-1442.
Vi minner om siden vår For naboer der du kan melde deg på sprengingsvarsel og nyhetsbrev.
Spørsmål og svar fra naboer
- Hva gjør vi for å skjerme naboer for støy og støv?
Vi har satt opp støyskjerming i form av gjerder, vi har plassert brakkerigger og anleggstelt for å skjerme mot støy.
Vi kjører kostebiler kontinuerlig.
- Hvordan blir støyskjermingen på den nye brua?
Det blir støyskjermer for trafikk ved de to viaduktene på begge sider av broen i Drotningsvik og i Knarrevik. Fargen på det gjennomsiktige materiale vil ikke være oransje (som på bildet), men grå, i henhold til krav fra Statens vegvesen. Støyskjermene bli 2,2 meter høye.
Se illustrasjon av viadukten med støyskjermer i Drotningsvik:
Støyskjermingen blir i gjennomsiktig farget materiale (men ikke oransje som på bildet) med stålstolper som er boltet sammen.
Klikk her for mer informasjon om sprengning fra Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk
- Hvordan blir skøyten fra permanent struktur til hengebro-delen og vil den skape like mye støy som på eksisterende bro?
Det har vært stort fokus på skøyten (fugen) mellom permanent struktur og hengebro-delen i designet av den nye broen. Vi er klar over utfordringene med støy fra fugen på eksisterende bro. Fugen på den nye broen vil være en såkalt støysvak fuge, som gir mindre støy enn enn tradisjonell fuge, slik som man har på dagens bro. Støyskjermene vil også bidra til å redusere støyen fra fugen for omkringliggende boliger.
- Hvorfor er det ikke trafikkvakter ved veien etter klokken 16.00?
I Drotningsvik sør er det laget nytt fortau som gjør at myke trafikanter ikke må krysse veien.
Trafikkvakter ved Drotningsvik senter vil være til stede så lenge det er anleggstrafikk i området.
- Hvordan sikrer dere anleggsgjerdene skikkelig? Det har vært tilfeller der gjerdene har veltet.
Vi er oppmerksomme på denne utfordringen, spesielt ved hardt vær. Fremover vil det ikke være et problem , da de nye gjerdene som er kommet på plass er forankret med betongstøtter (se bilde).