Sprenging på natt i Drotningsviktunnelen

Sprengning på natt under industriområdet ved Janaflaten.

Særlig sensitive trykkerimaskiner hos Schibstedt er årsaken til at vi kan risikere å måtte sprenge på natt. Maskinene risikerer å bli ødelagt selv ved veldig små vibrasjoner. Trykkeriet har arbeidstid mellom 07:30 og 22:30 og vi må derfor sprenge utenfor disse tidene, eller dagtid når maskinene står.

Varsling om nattesprengning vil bli sendt ut tidligere på kvelden.

Det sprenges ikke på natt i helgene.

Vi planlegger å være ferdig med nattesprengning i tunnelen i slutten av august.

Alle våre sprengninger blir fulgt nøye med rystelsesmålere. Modelleringer viser at støy fra boring og pigging i hovedsak vil være begrenset til industriområdet, mens impulslyd fra sprenging vil kunne merkes over et større område – også utenfor industriområdet. Annet arbeid, slik som for eksempel utkjøring av spengsteinmasser, anser vi å ha liten risiko for påvirkning.

Nettverk av tunneler under Drotningsvik

I bakken under industriområdet Janaflaten i Drotningsvik møter vi på kanskje den største utfordringen for sprengingsteamet vårt. Her er det mange tunneler som drives, og har mange hensyn å ta; fremdrift, naboer, arbeidsbelastning og ikke minst den skjøre produksjonen til Schibstedt.

To tunnelløp i Drotningsviktunnellen skal gå under området, og det er også her rampene fra Stiavatnet skal kobles til tunnelen.

I tillegg skal det sprenges ut nødutgangstunneler mellom løpene.

Under bakken vil det derfor være et nettverk av tunneler som i løpet av et par år skal være klare for å løse dagens trafikkfloker på veiene.

Vi overvåker området nøye med vibrasjonsmålere. Du kan se hvor vi har målere i hele prosjektet her.

De grønne punktene viser hvor vi har satt ut vibrasjonsmålere. De stripete rosa/hvite strekene viser tunnelene. I tillegg kommer det nødutgangstunneler mellom hovedtunnelene.
Industriområdet ved Janaflaten som blir påvirket av nattesprenging. Starter ved Schibstedt-trykkeriet, der de to rampene vi ser på bildet møter Drotningsviktunnelen som kommer fra Storavatnet.

 

Litt om regelverket for støy 

Ansvarlig for sprengningen, Sotra Link Construction,  skal ved anleggsstøy følge Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442/2016).

Bergen kommune har ansvar for å fremme folkehelse og bidra til sikre befolkningen mot faktorer i miljøet som kan ha negativ innvirkning på helsen, jf. forskrift om miljørettet helsevern som er gitt med hjemmel i folkehelseloven.

Søknad om alternativt oppholds- eller bosted

Dersom du opplever ubehag, kan du søke om midlertidig alternativt oppholds- eller bosted. Vi behandler søknader fortløpende.

Søknad om midlertidig bosted: Kompensasjonsskjema relokering

Send utfylt skjema på e-post til claims@slcjv.no.

  • De mest støyutsatte naboer kan etter en individuell helhetsvurdering bli tilbudt alternativt oppholds- eller bosted i perioder der vi ikke kan ivareta innendørs støykrav.
  • Vi ber derfor om at du ved behov og etter vi er kommet i gang med arbeidene, kontakter oss for videre vurdering av støytiltak.

Les mer på https://sotralink.no/nabo/

Hvorfor er nattarbeid nødvendig?

Papirtrykkemaskinen hos Schibstedt er forankret i fjell (ikke i bygget) og har en vibrasjonsgrense så lavt som 5 mm/sek under produksjon. Til sammenligning har boliger vanligvis en grense på 50 mm/sek.

Hvis grensene overskrides kan det føre til at papirtrykkmaskinen stopper. For Schibstedt vil dette være kritisk for bedriften.

Vi må derfor sprenge i tidsrommet Schibsted ikke produserer. Da er vibrasjonsgrensene høyere. Dette fører til at vi avviker fra prosjektets normale sprengningstider en periode fremover for sprengninger knyttet til Drotningsvik ramper.

Foto: Schibstedt trykk

 

 

keyboard_arrow_up